Doma s Polivkou: 7 tipů ode mně aneb jak se z toho nezbláznit (1. část)

Mám ráda úklid a organizovaný domov, ale nebylo to tak vždycky. Když jsem bydlela s našima, tak jsem měla ráda, když určité věci byly na svém místě. S čím jsem bojovala, bylo oblečení. Židle, gauč, občas i postel byly zaskládány oblečením. Jednou týdně, než abych to poskládala, jsem to oblečení vzala a dala do koše na prádlo (promiň, mami). Často jsem si říkala, až budu mít vetší skříň a budu moct vše pověsit, tak to bude lepší (moje častá výmluva mimochodem). Pak jsme s manželem bydleli ve sdíleném bytě a náš pokojíček měl asi 12 m2 a to se člověk naučí určitým věcem. Začala jsem teda implementovat určité návyky a snažím se být co nejvíce konsistentní, a to mně vede k prvnímu tipu ..

1. Motivace je skvělá, ale je potřeba být disciplinovaný 

Věřím, že jednou za čas se každý dostane do stádia (například když začal lockdown), kdy se pustí do úklidu a organizace domácnosti. Pěkně si protřídíme domov, posdílíme na sociálnách sítích a .. a za pár dní, týdnů je vše zpět. Protože jsme chvíli motivováni instagramem, youtube a kdo ví čím. Jenže nejsme konsistentní nemáme tzv. disciplínu. Je potřeba vytřiďování nebo i minimalismus (separetní článěk vyjde brzy) jako takový  vzít za své a třeba si to ze začátku naplánovat do kalendáře. Stačí třeba 10 minut jednou či dvakrát týdně. Příklad: když uklízím z myčky příbory, tak rovnou vytřu i šuplík a vytřídím blbosti, které se tam dostaly. Nebo když uklízím dcerce hračky, tak jednou za čas projdu s hadrou krabici a vše otřu a vyřadím s čím si nehraje. Pomáhá mi mít to jako součást sebe a své rutiny.

2. Nepouštějte se do velkých uklízecích projektů

Pokud to alespoň trochu možné (a ač je to divoce doporučované) nevyskládejte celou skříň s oblečením. Když jsem se do toho párkrát pustila (i před tím než jsem měla dcerku), najednou jsem se cítila zavalená a velmi brzo mně to přestalo bavit. Takže jdu poličku po poličce, šuplík po šuplíku a je to pro mně daleko efektivnější. Jen pozor na jednu maličkost. Může se stát, možná a možná ne to vím, protože jsem to tak občas udělala, že budete předělávat věci do poliček, které jste už uklidili a to opravdu nechceme.

3. Telefon jako zabíječ času

Znáte to, máte pár minut času a než abyste uklidili nádobí, tak mrknete bezcílně na telefon (pokud kontrolujete email, nebo mrknete jednou za den, třeba, na instagram, to je jiné). Využijte ten čas daleko lépe. Nemusí to být přímo úklidem. Prostě jen na chvíli zavřete oči, podívejte se z okna, dejte si nohy na chvíli nahoru a nebo cokoliv u čeho na chvíli zarelaxujete. Pokud je to třeba uklizení nádobí, tím líp.

4. Zapojte děti (nebo manžela/parnera/apod.)

Dcerka má jeden rok a chce mi pomáhat s vyskládáváním myčky nebo vysypáním (nenapadá mně momentálně lepší sloveso) pračky a vešením vypraného prádla. Vše trvá o značnou dobu déle, ale ji to opravdu baví a projevuje to, že chce být jako my. A to je přece značně krásně. Také jak jsme pořídili různé pomocníky do domácnosti, tak se i manžel častěji zapojí. Tak jen takový tip :)

5. Dělejte při tom, co máte rádi

Pokud nemáte rádi úklid, najděte si na tomu co máte rádi. Příklad: nemám ráda žehlení a většinou ani nežehlím, ale kdy se narodila malá, tak se její prádlo žehlilo. Hrůza a děs. Žehlit látkové plíny, no krizovka. Jediné co mně jakžtakž pomohlo bylo to, že máme malý byt a nemohla jsme tu mít hory prádla a pokoj vypadal hned líp. Pokud ani to nepomáhá, pusťte si k tomu něco (youtube video, podcast, film/seriál) a ponořte se do toho, že jsi ani nevšimnete, že vlastně děláte něco co nemáte rádi. Moji úchylkou (až se mi to nechce moc sdílet) je to, že se při úklidu dívám na úklízecí videa. Je to docela motivátor plus obkouknu jak to u jiných vypadá a co by se mi líbilo ve vlastním.

6. Chytře na praní

Máme jedno malé mimčo a prádla je občas habaděj. Pokud peru prádlo malé, tak mi s tím ráno pomáhá. Pokud peru naše, tak se snažím pračku nachystat večer až usne a ráno už jen zapnout (máme pračku stařenku, kterou nemohu naprogramovat). S věšením mi malá ráda pomáhá a jde to perfektně od ruky. Někdo preferuje prát jednu pračku denně. Já to mám tak, že se prostě a jednoduše podívám a snažím se neodkládat. Jsme zatím tři a je to trošku jiné než když to řeší pětičlenná rodina. Většinou to stejně vychází obden, fakt nechápu, kde se to bere.

7. Mít sprej s octem po ruce

Mám nachystaný sprej s octem na půl s vodou a pár kapkami esenciálního oleje. Jeden mám v koupelně a jeden v kuchyni. Na rychlo úklid jak dělané. Dělám s tím úplně všechno včetně zrcadla.


Mých prvních 7 tipů. Co říkáte? Jednoduché a přitom tak nápomocné. Co pomáhá doma Vám udržet vše pod kontrolou?

Mějte se krásně

Zuza





Komentáře

Oblíbené příspěvky